Hälsotrenden är verkligen stark just nu! Idag när jag var i mataffären förundrades jag över utbudet av proteindrinkar,  proteinpulver, proteinbars och proteinpuddingar som har ploppat upp den sista tiden. Utbudet är ju gigantiskt. Lägg sedan till alla varianter på kvarg och kvargdrycker. Men hur många av oss behöver egentligen det där?

Proteiner bygger bland annat upp våra celler och muskler och kallas ofta kroppens byggstenar. De hjälper även till att bilda livsviktiga hormoner och enzymer. Protein är det näringsämne som mättar allra bäst så av den anledningen är det bra att få i sig detta. De flesta i vårt land behöver annars inte fundera så mycket på sitt proteinintag, för om man äter en allsidig kost så får man med största sannolikhet i sig tillräckligt med proteiner ändå. Och vill man ha ett hum om den nationella rekommendationen, så är det mellan 15-20 % av det totala energiintaget som gäller. Det innebär med andra ord knappt 1 gram protein/kilo kroppsvikt och dag.

Jag är ganska skeptisk till alla dessa proteinprodukter måste jag säga. Jag vil hellre äta riktiga grejer, utan långa innehållsförteckningar och tillsatta sockerarter som aspartam (jo det är faktiskt aspartam i de flesta smaksatta kvartarna). 

Den här varianten på Chiapudding gjorde jag till äldste sonen häromdagen som ett mättande och nyttigt mellis innan träningen. Han älskade den och tyckte att den smakade som chokladpudding, och jag håller med! Så enkelt att bara blanda ihop ingredienserna på morgonen, hälla i en liten burk och sedan stoppa i väskan på vägen till jobbet. 

 

Chokladchia med banan (2 port.)

2 dl mjölk (t.ex. kokos- eller mandelmjölk)

3 msk chiafrön

1 msk kakao

1 liten banan

Eventuellt 3 msk havregryn (gärna mixade) eller 2 msk kokosflingor

Mosa bananen och blanda samman allt. Låt stå i kylen i minst 2 timmar eller gärna över natten.

Toppa din chokladchia med gott "strössel" som till exempel cashewnötter, kokosflakes, granola eller skivad banan,, så känns din chokladchia riktigt lyxig.

Tips : Om du använder vanlig mjölk kan du behöva ta lite extra chiafrön för att få den riktigt tjock och krämig.