Energi på språng behövs ju ibland. Innan, efter eller kanske till och med under ett träningspass. När vi har cyklat våra härliga långrundor på landsväg till exempel, då behöver det definitivt fyllas på med energi under tiden. Och det bästa är ju att ge kroppen både lite snabb och lite långsammare energi, som exempelvis en blandning av torkad frukt, nötter och frön. 

Jag (och även mina cykelkompisar) har smakat olika energibaren under cykelpassen och kommit fram till att de flesta är både osmakliga och fulla av konstiga ingredienser. Min favoritbar från affären är Raw bite som faktiskt bara består av torkad frukt, nötter och mandel samt smaksättningar som choklad eller kokos. Men de är ju så himla dyra och dessutom är det så enkelt att göra själv.  Så här är mina egna Raw bites eller Energiknippen som jag valt att kalla dem. 

Igår körde jag ett galet roligt och tufft spinningpass med min vän Helena. De nya spinningcyklarna var otroligt motiverande med lampor som lös i olika färger och de fick mig att ta i ännu mer. Jag var helt slut  (mina ben skakade faktiskt) efter 45 minuters intervaller. Underbar känsla i kroppen när pulsen stabiliserat sig och endorfinerna rusar i kroppen!

 

Energiknippen ca 15 st

150 gr torkad frukt t.ex aprikoser, dadlar eller russin 

1,5 dl cashewnötter

1,5 dl sötmandel

1 dl solrosfrön eller pumpafrön

1-2 msk kallt vatten

Eventuellt 2 msk psylliumfrön, gula linfrön eller kokosflingor för fastare konsistens.

Förslag på smaksättning:

2 msk kakao eller 1 tsk snabbkaffepulver eller 1 msk riven ingefära 

Mixa först sönder cashewnötter, sötmandel och frön till smulig, pulvrig konsistens i en matberedare. Lägg detta åt sidan och mixa sedan den torkade frukten. Blanda ner nötsmulet och tillsätt vatten samt smaksättning. Mixa igen till en en tjock, seg degliknande konsistens. Platta ut degen till en liten platta som är knappt 1 cm tjock, skär sedan i bitar (tänk på att bitarna är mäktiga att äta).

Förvara dina Energiknippen i kylen eller frysen.