Alla barn verkar älska fiskpinnar! Min ena son blev bjuden på middag hos en kompis förra veckan och då serverades kompisens favoriträtt; fiskpinnar med pommes. Fiskpinnar är väldigt enkelt att göra själv och de blir så mycket godare och nyttigare än de färdiga. Halvfabrikatens fiskpinnarna består dessutom bara till hälften av fisk, resten är panering av vetemjöl och dåliga fetter. Jag brukar blanda olika fröblandningar med lite havrekli och panera fisken i. Jag tar havrekli istället för ströbröd eftersom jag tycker att det senare är en mindre bra produkt.  Senast blandade jag havrekli med sesamfrön och det var uppskattat här hemma. Ibland har jag även pumpa- eller solrosfrön i paneringen. Fröpaneringen blir krispig och god vid stekning, så servera dina fiskpinnar direkt! 

Mina killar gillar fiskpinnar med stuvad spenat och kokt potatis eller potatismos. Och spenat innehåller massor av nyttiga A- och E-vitaminer samt antioxidanter så det serverar jag gärna!

 

Fiskpinnar med krispiga frön  4 portioner

4 torsk- eller sejryggfileér (ca 500 gr)

1 ägg + 1 tsk kallt vatten

Panering:

0,5 dl havrekli

1 dl sesam- solros- och/eller pumpafrön

Salt och svartpeppar

Smör och rapsolja att steka i

Dela fiskfiléerna i pinnar på längden, 3 pinnar per filé brukar vara lagom. Vispa upp ägget med vattnet. Blanda ihop havrekli, frön samt salt och peppar till paneringen. Doppa fiskpinnarna i ägget och vänd dem sedan i paneringen. Hetta upp en klick smör och en skvätt rapsolja i stekpannan, lägg i fisken när smöret har tystnat, då har det perfekt temperatur. Stek fiskpinnarna ca 3 minuter på varje sida eller tills fisken är klar.

Servera fiskpinnarna med stuvad spenat, potatismos och andra färglada grönsaker!