Ibland behöver det gå jättefort när det kurrar i magen. Ägg innehåller massor av nyttiga proteiner som kroppen lätt kan tillgodogöra sig och även fettlösliga vitaminer och mineraler, ett perfekt livsmedel tycker jag. Den här omelettwrapen lagar jag titt som tätt som en snabblunch. Den funkar ju även som ett rejält mellis, en enkel kvällis eller en matig helgfrukost. Omeletter går ju att variera i oändlighet och det är så gott!

 

Omelettwrap 1 portion

2 ägg

1 msk grädde eller vatten

1 näve spenatblad (eller några upptinade, hackade spenattärningar)

Salt, svartpeppar och ev. chiliflakes

Smör/rapsolja att steka i

Hacka spenaten fint eller mixa sönder den i mixer. Blanda grädden eller vattnet med äggen samt salt och svartpeppar (och chili om du som jag älskar det). Hetta upp en liten stekpanna med fettet och när det är varmt häller du ner omelettsmeten. Sänk temperaturen på spisplattan och låt omeletten stelna. Vänd omeletten och stek 1 minut till. Lägg pålägget på omeletten och rulla ihop till en wrap. Ät din omelettwrap direkt eller ta med den till jobbet eller på utflykten. Om du ska äta omelettwrapen senare är det viktigt att omeletten är kall innan du fyller och rullar ihop den.

Påläggsförslag:

Rökt lax, avokado, babyspenat och rödlök.

Fetaostkräm, oliver, soltorkade tomater och ruccola.

Smörfräst svamp, rödlök, babyspenat och en klick Philadelfiaost.

Eller allra enklast, ost, skinka, sallad och dina favoritgrönsaker.