Ägg är ett fantastiskt livsmedel, få livsmedel innehåller så mycket näring. I ett ägg finns det både proteiner, fetter, antioxidanter och vitaminer. Och det går ju att använda till så mycket. Här är en av mina snabba lunchfavoriter, superenkel, mättande och jättegott! Idag gjorde en variant med parmesanost och färsk basilika i omelettsmeten. Sen fyllde jag min omelett med avokado, ruccola, cocktailtomater och lite rökt kalkon.

 

Spenatomelettwrap 1 portion

2 ägg

1 msk grädde eller vatten

1 näve spenatblad 

Eventuellt hackade örter som basilika eller persilja (färska eller frusna)

Salt och svartpeppar

Smör/rapsolja att steka i

Hacka spenaten fint eller mixa sönder den i mixer. Blanda grädden eller vattnet med äggen samt salt och svartpeppar. Hetta upp en liten stekpanna med fettet och när det är varmt häller du ner omelettsmeten. Sänk temperaturen på spisplattan och låt omeletten stelna. Vänd omeletten och stek 1 minut till. Lägg pålägget på omeletten och rulla ihop till en wrap.

Ät din omelettwrap direkt eller ta med den till jobbet eller på utflykten. Om du ska äta omelettwrapen senare är det viktigt att omeletten är kall innan du fyller och rullar ihop den.

Påläggsförslag:

Rökt lax, avokado, babyspenat och rödlök.

Fetaostkräm, oliver, soltorkade tomater och ruccola.

Smörfräst svamp, rödlök, babyspenat och en klick Philadelfiaost.